15 اسفند 1402
5

بررسی تمام چربی سوزها؛ چرا مکمل های چربی سوز فقط کیف پول شما را لاغرتر می کنند؟

بررسی تمام چربی سوزها؛ چرا مکمل های چربی سوز فقط کیف پول شما را لاغرتر می کنند؟

بررسی علمی تمام مکمل های چربی‌سوز 



مقدمه:

 بهترین چربی سوز کدام است؟

 

اگر شما هم سال‌ها در حال کاهش وزن هستید ولی همچنان موفق نشده‌اید بدون اینکه شرایط شما را بدانیم می‌توانیم به راحتی حدس بزنیم یکی از دلایل اصلی آن "مکمل‌های چربی‌سوز" است نه اشتباه نکنید، به این معنا نیست که مکمل‌های چربی‌سوز مانع از لاغری و کاهش وزن شما می‌شود بلکه باعث می‌شود شما راه اصلی کاهش وزن را فراموش کنید و به روش‌هایی تکیه کنید که قرار نیست تأثیر بر کاهش وزنتان داشته باشد.

 

تنها و فقط یک مکمل چربی‌سوز در دنیا وجود دارد و آن هم: ورزش (مقاومتی یا هوازی) + رژیم غذایی (کسری کالری) است هیچ مکمل و راه دیگری برای کاهش وزن شما وجود ندارد.

 

این موضوع هم یک خبر خیلی خوب است و هم یک خبر بد؛ چرا خبر خوب است؟ چون ما مسیر کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام و زیبایی و سلامتی را می‌دانیم حال فقط کافی است وارد مسیر شویم و در انتهای مسیر به هدفمان برسیم. چرا خبر بدی است؟ چون تنها یک مسیر برای رسیدن به هدف کاهش وزن وجود دارد و قطعاً تمام مسیرهایی که به شما معرفی می‌شود یا کلاهبرداری است یا از روی نادانی و بی‌سوادی

 

فراموش نکنید هیچ مسیر دیگری وجود ندارد بقیه مواد در بهترین حالت می‌تواند ابزارهایی باشند که به ما در این مسیر کمک می‌کنند که البته اگر نباشند هم ما به هدفمان می‌رسیم.

 

بعد از خواندن این مقاله متوجه خواهید شد تلاش‌هایی که با مصرف چربی‌سوزها برای لاغری می‌کردید اصلاً از همان ابتدا قرار نبود شما را لاغرتر کند و فقط بعد از مدتی شما را ناامید می‌کرده و به دنبال مکمل دیگری هدایت می‌کرده

 

به عنوان نکته‌ی آخر قبل از شروع بررسی باید بگوییم که قطعا شما هم با افرادی مواجه خواهید شد که امثال این جملات را بگویند: "من و دخترخالم و فلانی مصرف کردیم و کلی نتیجه گرفتیم" هیچ‌کدام از این جملات هیچ ارزشی ندارند وقتی ما از بررسی علمی و تحقیقات صحبت می‌کنیم یعنی بر فرض تعداد زیادی از افراد را محققان جمع کردند و اثر یک مکمل را طی مدتی مثلا 14 هفته بررسی کردند و طی این مدت تمام شرایط و پارامترها کنترل شده تا بتوانند به یک نتیجه‌گیری دقیق برسند. حال همین تحقیق توسط محققین دیگر در نقاط دیگر تکرار شده تا نتایج قابل تایید باشد پس اگر یک مکمل اثر داشته باشد باید در تحقیقات که به طور دقیق بررسی می‌شود نتایج مثبت آن دیده شود پس توصیه‌های دوستان و آشنایان هیچ ارزشی ندارند و اگر واقعا نتیجه‌ی مثبتی دیده‌اید قطعا به دلایل دیگری بوده که تصور می‌کردند از مکملی است که دارند استفاده می‌کنند.

 

فراموش نکنید این بزرگ‌ترین مقاله در مورد اثر تمام چربی‌سوزها چه در وب فارسی و چه در وب خارجی است و از همه مهم‌تر تنها بر اساس تحقیقات علمی است.

 

مکمل کافئین و قهوه و اثر آن بر لاغری و چربی‌سوزی

 

کافئین به طور طبیعی در انواع غذاها و نوشیدنی ‌ها یافت می‌شود یا به نحوی به آن‌ها اضافه می‌شود. بیشتر نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف شده در سراسر جهان از دانه‌های قهوه و یا برگ‌های چای گرفته می‎شوند یا به عنوان شکلات مصرف می‎‌شوند.

 

البته باید توجه کنید که مصرف قرص‌های کافئین با مصرف چای یا قهوه دقیقاً یکسان نیست؛ زیرا مواد دیگری در چای و قهوه وجود دارد که می‌تواند فوایدی برای سلامتی داشته باشند. (مانند پلی‌فنون‌ها)

 

زمانی که کافئین مصرف می‌کنید در عرض 30 تا 90 دقیقه در جریان خون شما به اوج خود می‌رسد و پس از 4 تا 6 ساعت نیمی از آن خارج می‌شود.

 

دلیل اینکه محققان در ابتدا به کافئین به عنوان یک چربی‌سوز علاقه‌مند شدند این بود که مطالعاتی در سال 1970 نشان داد که کافئین اگر قبل از یک جلسه تمرین مصرف شود می‌تواند سرعت چربی‌سوزی را افزایش دهد.

 

کافئین این کار را با افزایش فعالیت سیستم عصبی سیستماتیک انجام می‌دهد که باعث تحریک آزاد شدن اسیدهای چرب از بافت چربی یا چربی‌های داخل عضلات می‌شود.

 

همچنین محققان در آزمایشگاه مشاهده کردند که کافئین باعث افزایش تجزیه‌ی چربی (لیپولیز) می‌شود توجه کنید کاهش چربی دو مرحله است ابتدا باید تجزیه‌ی چربی رخ دهد سپس این چربی‌ها مصرف شوند پس حتی اگر این اثر گفته شده در بدن انسان وجود داشته باشد لزوماً به این معنی نیست که چربی‌سوزی می‌شود.

 

مواردی که گفته شد تئوری بودند و به طور دقیق به ما نمی‌گویند که چقدر موثر است پس بیایید ببینیم تا چند کالری می‌تواند به ما کمک کند.



تاثیر مکمل کافئین بر متابولیسم و کالری سوزی

 

تحقیقات نشان داده است که کافئین می‌تواند سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهد، اما سؤال این است چه میزان مصرف و چند کالری؟ دوز مصرف 8 میلی‌گرم بر کیلوگرم کافئین (یعنی یک فرد 70 کیلوگرمی باید 560 میلی‌گرم کافئین مصرف کند) می‌تواند متابولیسم در حال استراحت را تا 3 ساعت به اندازه‌ی 16 درصد افزایش دهد یعنی یک فردی که متابولیسم در حال استراحت 1500 کالری در روز دارد به اندازه‌ی 30 کالری طی 30 ساعت افزایش می‌دهد.

 

البته تنوع بین افراد زیاد بود که میانگین آن 16 درصد بود و دامنه‌ی تغییرات از 8 تا 32 درصد متغیر بود ولی توجه کنید 30 کالری تاثیری بر لاغری ندارد این میزان فقط در حد 2 حبه قند یا دو قاشق برنج است و از طرفی این میزان کافئین برابر با 5/5 لیوان 250 گرمی قهوه یا تقریباً 9 شات 30 گرمی اسپرسو است که کمتر کسی در ایران این میزان قهوه مصرف می‌کند.

 

تحقیقات دیگر هم نشان داده است که دوزهای کم (100 میلی‌گرم کافئین یا 1 لیوان 250 گرمی قهوه) می‌تواند متابولیسم در حال استراحت را 3 تا 9 درصد طی 2.5 ساعت افزایش دهد که این میزان در همان فرد با متابولیسم در حال استراحت 1500 کالری در روز: 6 کالری اضافی در 2.5 ساعت خواهد بود یعنی نصف یک قاشق برنج



آیا کافئین و قهوه باعث لاغری می شود؟

 

همچنین اگر بخواهیم تأثیرات بلندمدت کافئین را بررسی کنیم تا اثرات جانبی را از بین ببریم در یک تحقیق که در آن به مدت 6 ماه به بیماران چاق مکمل کافئین دادند ، هیچ تاثیری بر کاهش وزن و لاغری دیده نشد.

 

نتیجه‌گیری 1: دیدیم که مصرف کافئین بسیار بالا که خیلی خیلی بعید است کسی این میزان را مصرف کند حدود 20 کالری بر لاغری تاثیر دارد که 20 کالری به هیچ‌وجه شما را لاغری نخواهد کرد، هنگامی که شما ؟؟؟ کاهش وزن می‌گیرید حداقل 500 کالری از کالری روزانه را کم می‌کنید (به طور معمول)



مکمل CLA و اثر آن بر چربی‌سوزی و لاغری

 

CLA یک اسید چرب است که در گوشت گاو، بره و محصولات لبنی یافت می‌شود. سازندگان مکمل CLA ادعا می‌کنند که این مکمل از طریق توانایی آن در کاهش مصرف غذا (یعنی سیری و کاهش کالری دریافتی) به کاهش تشکیل چربی و لاغری کمک کند؛ با این وجود علم در مورد مکمل CLA چه می‌گوید؟



مطالعات حیوانی در اثر CLA بر کاهش وزن

 

  • در مطالعات حیوانی نتایج بسیار امیدوار کننده‌ای وجود دارد به عنوان مثال در یک مطالعه موش‌هایی که رژیم‌های حاوی 5% CLA داشتند، 60 درصد کاهش چربی بدن و 14 درصد افزایش توده‌ی بدون چربی (عضلات، آب و ...) را نسبت به گروه دیگر نشان دادند.

  • در مطالعه دیگری هنگامی که موش‌ها به مدت 4 هفته با CLA مکمل شدند، افزایش وزن بدن به طور قابل توجهی کاهش یافت و توده‌های چربی تا 44 درصد کاهش یافت.

  • در مطالعه سوم موش‌های دیابتی با مصرف 1.5 درصد CLA وزن بدن خود را کاهش دادند.

 

مطمئناً اگر مطالعات حیوانی گفته شده را مطالعه کرده باشید ترغیب شدید که مکمل CLA را بخرید تا از شر چربی‌ها راحت شوید، ولی صبر کنید، آیا نتایج حیوانات را می‌توان به انسان‌ها تعمیم داد؟ بیایید تا بررسی کنیم



تحقیقات علمی در مورد مصرف CLA بر کاهش وزن

 

در انسان‌ها نتایج تحقیق محققان کمی متناقض بوده است یعنی در یک مطالعه مصرف CLA بی‌فایده بوده و در مطالعه‌ای دیگر کمی تأثیرگذار.

 

به عنوان مثال در یک مطالعه 18 هفته مصرف مکمل CLA هیچ تاثیری بر وزن بدن و یا چربی نداشت؛ همچنین دو تحقیق دیگر نیز هیچ فایده‌ای در کاهش وزن با مصرف CLA نشان ندادند.

 

ولی از طرفی مطالعه دیگری منجر به کاهش 6/9 تا 8/7 درصد در چربی بدن بعد از 12 ماه مصرف شد یا مطالعه دیگری نشان داد که مصرف 6 ماهه مکمل باعث کاهش 3 درصدی چربی بدن در مقایسه با دارو نما می‌شود.

 

وقتی در مطالعات تفاوت در نتایج وجود دارد اینجاست که یک متاآنالیز می‌تواند به شدت کمک‌کننده باشد (متاآنالیز ها مطالعاتی هستند که با بررسی تعداد زیادی تحقیق در یک زمینه خاص به یک نتیجه‌گیری می‌رسند و اغلب از اعتبار بسیار بالایی برخوردارند)

 

یک متاآنالیز نشان داد که مصرف 2/3 کرم CLA روزانه باعث کاهش چربی به میزان 50 گرم در هفته می‌شود یعنی برای از دست دادن 1 کیلوگرم چربی باید 20 هفته CLA مصرف کنید.

 

بله تحقیقات تأثیر مثبت CLA بر کاهش چربی را نشان داده است ولی با این میزان بسیار بسیار ناچیز است ولی بیایید محاسبه کنیم که برای از دست دادن این 50 گرم چقدر باید هزینه کنید: زمان نوشتن این مقاله (تابستان 1402) یک قوطی 60 عددی کپسول CLA، 400 هزار تومان قیمت دارد که هر کپسول 1 گرم، CLA دارد اگر روزانه 3 عدد کپسول مصرف کنید هر 20 روز باید 400 هزار تومان هزینه کنید تا در بهترین حالت 50 گرم وزن از دست بدهید با این پول می‌تواند نصف یا کمی کمتر از هزینه یک رژیم استاندارد یک فرد در یک ماه باشد.

 

در نهایت، محققان در حال تحقیق بر روی مکانیسم اثر CLA هستند که کارکرد آن از چه طریق است: 1-یک تحقیق می‌گوید از طریق کاهش مصرف غذا عمل می‌کند (مثلاً سیری) از طرفی تحقیقات دیگر کاهش چربی بدون کاهش مصرف غذا را نشان داده‌اند 2- یک مطالعه افزایش مصرف انرژی را نشان داد (مانند افزایش متابولیسم) 3- برخی تحقیقات افزایش فعالیت آنزیم‌های دخیل در تجزینه‌ی چربی را نشان داده‌اند.



نتیجه‌گیری 2: 

مصرف CLA در بهترین حالت می‌تواند باعث کاهش چربی به میزان هفته‌ای 50 گرم شود که بسیار ناچیز است و از طرفی به هیچ‌وجه توجیه اقتصادی ندارد، اگر میلیاردر هستید و از هزینه کردن لذت می‌برید می‌توانید آن را بخرید



مکمل فورسکولین و اثرات آن بر کاهش چربی و لاغری

 

فورسکولین ماده‌ای است که از گیاه کولئوس هندی تولید می‌شود. نشان داده شده که فورسکولین لیپولیز یا تجزیه چربی را دریافت چربی موش‌ها تحریک می‌کند، حال سؤال این است آیا اثر بر روی حیوانات می‌تواند به انسان تعمیم داده شود؟ همانطور که در مورد CLA دیدیم لزوماً خیر

 

تنها یک مطالعه از فورسکولین بر روی انسان انجام شده است در این مطالعه 30 مرد چاق فورسکولین (250 میلی‌گرم عصاره‌ی 10 درصد دو بار در روز) به مدت 12 هفته داده شد، محققان دریافتند که توده‌ی چربی به طور قابل توجهی 11/5 درصد در گروه فورسکولین کاهش یافت در حالیکه در گروه دارونما تنها 1/73 درصد کاهش یافت به طور کلی گروهی که فورسکولین مصرف کرد 5 کیلوگرم چربی طی 12 هفته از دست داد.

 

قبل از اینکه تصمیم بگیرید که فورسکولین بخرید باید بگوییم که این مطالعه بسیار کوچک بود و نتایج آن تا حالا تکرار نشده و مهم‌تر اینکه در این مطالعه هیچ اندازه‌گیری از متابولیسم چربی نشده است و مصرف انرژی بین گروه فورسکولین و گروهی که فورسکولین مصرف نمی‌کرد (دارونما) تفاوتی نداشت پس نمی‌توان مشخص کرد که این اثر واقعاً به خاطر فورسکولین بوده یا خیر چرا که اگر فورسکولین موثر باشد از دو طریق باید این کار را انجام دهد: یا اینکه مصرف انرژی را بیشتر کند یعنی شما انرژی بیشتری بسوزانید (مانند افزایش متابولیسم) یا اشتها را مهار کند تا شما کالری کمتری دریافت کنید یا هر دو بنابراین قطعاً به تحقیقات بیشتری لازم است.

 

نتیجه گیری 3:

هیچ تحقیق علمی اثربخشی مکمل فورسکولین را تایید و تکرار نکرده است پس تا زمانی که اثر بخشی آن تایید نشود ؛ خرید آن هدر دادن پول است.



مکمل ال‌کارنیتین و اثر آن بر چربی‌سوزی

 

قبل از هر چیزی باید بگوییم که یک مقاله‌ی کامل از ال‌کارنیتین داریم که می‌توانید از اینجا مطالعه کنید برای همین در این مقاله خیلی عمیق نمی‌شویم.

 

ال‌کارنیتین ماده‌ای است که به مقدار بسیار زیادی در گوشت وجود دارد. سازندگان مکمل ادعا کردند که کارنیتین باعث بهبود متابولیسم چربی و کاهش چربی بدن می‌شود؛ دلیل اینکه آنها همچین ادعایی دارند این است که ال‌کارنیتین در بدن ما نقش مهمی در متابولیسم چربی دارد و بدن ما به طور خودکار و درون‌زا ال‌کارنیتین تولید می‌کند و همچنین ما از طریق غذاها نیز می‌توانیم آن را به بدن برسانیم.

 

هنگامی که در حال استراحت یا در حال انجام فعالیت‌های سبک و کم شدت هستید؛ سوخت اصلی و منبع اصلی انرژی بدن اسیدهای چرب با زنجیره‌ی بلند هستند که توسط بسیاری از بافت‌های بدنتان مانند عضلات استفاده می‌شود؛ وظیفه‌ی اصلی ال‌کارنیتین این است که این اسیدهای چرب را به داخل میتوکندری سلول که نقش نیروگاه تولید انرژی در سلول را دارد انتقال دهد تا این اسیدهای چرب برای تبدیل شدن به انرژی بسوزند.

 

حال چرا این باور وجود دارد که مکمل ال‌کارنیتین باعث کاهش وزن می‌شود؟ فرض بر این است که مصرف مکمل ال‌کارنیتین باعث می‌شود میزان ال‌کارنیتین در عضلات افزایش پیدا کند و این افزایش ال‌کارنیتین به معنی انتقال بیشتر اسیدهای چرب برای سوختن است که می‌تواند باعث لاغری و کاهش وزن شود ولی تحقیقات خلاف این را نشان داده‌اند.

 

در مطالعات بسیار دقیق که تا 6 گرم روزانه کارنیتین به افراد داده می‌شد نشان داده است که مکمل کارنیتین باعث افزایش سطح کارنیتین داخل عضلات نمی‌شود همچنین تحقیقات نشان داده است که عضلات شما به مقدار زیاد کارنیتین درون خود دارد تا در بیشترین میزان کار کند بنابراین افزودن کارنیتین کمک بیشتری نخواهد کرد.

 

همچنین مهم‌تر از همه‌ی این موارد تئوری، تحقیقات بلندمدت نشان داده‌اند مکمل کارنیتین باعث کاهش وزن در افراد نشد.

 

نتیجه گیری 4:

اگر مقاله ی دیگر ما راجع به ال کارنیتین را بخوانید متوجه می شوید که مصرف مکمل ال کارنیتین برای کاهش وزن کاملا بیهوده و هدر دادن پول است.



مکمل کروم و اثر آن برای لاغری و چربی‌سوزی

 

سالهاست که کروم هم به عنوان عضله‌ساز و هم به عنوان چربی‌سوز به بازار عرضه شده است کروم یک عنصر کم‌یاب است که در غذاهایی مانند آبجو، پنیر امریکایی، قارچ و جوانه گندم وجود دارد و یک ماده‌ی غذایی ضروری به حساب می‌آید.

 

از آنجایی که روش‌های ارزیابی وضعیت کروم افراد، نامناسب است، هیأت غذا و تغذیه‌ی ایالت متحده نمی‌تواند مقدار روزانه‌ی مناسب کروم را تعیین کند ولی به طور کلی تایید شده است که مصرف 20-30 میکروگرم در روز کافی است با این وجود برخی محققان بیان می‌کنند که بسیاری از مردم در ایالت متحده حتی 50 پیکوگرم در روز مصرف نمی‌کنند ( توجه کنید هر میکروگرم یک میلیون برابر هر پیکوگرم است)

 

کروم اغلب به شکل پیکولینات کروم به بازار عرضه می‌شود ولی مکمل‌های کروم پیکولینات و کلراید کروم نیز وجود دارد.

 

هیاهوها در مورد کروم زمانی شروع شد که در یک تحقیق بر روی بازیکنان فوتبال که 200 میکروگرم کروم به آن‌ها داده می‌شد باعث افزایش توده‌ی بدون چربی در افراد طی 42 روز شد ولی اندازه‌گیری‌های توده‌ی چربی چندان معتبر نبود و می‌تواند همراه با خطای زیادی باشد؛ چرا که مطالعات بعدی با استفاده از تکنیک‌های تحقیقاتی بهتر این نتایج را تأیید نکردند.

 

در واقع تمام مطالعات کروم هیچ فایده‌ای از مصرف آن بر توده‌ی بدون چربی نشان ندادند که تحقیقات در مورد کاهش وزن نیز همین گونه است به عنوان مثال در یک تحقیق مصرف مکمل کروم به بهبود وزن و درصد توده‌ی چربی و بدون چربی بدن کمکی نکرد.

 

نکته‌ی پایانی این است که هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد مصرف مکمل کروم برای افزایش توده‌ی بدون چربی و کاهش توده‌ی چربی مفید است حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مکمل کروم پیکولینات می‌تواند باعث آسیب به کروموزوم شود اگر چه این تحقیق در مطالعات انسانی تأیید نشده است.

 

از آنجا که مکمل کروم فواید کمی دارد بهترین راه برای اطمینان از دریافت کافی کروم مصرف یک مولتی ویتامین است که کروم نیز دارد.(زیر نظر پزشک)



نتیجه گیری 5:

همانطور که دیدیم تحقیقات مختلف نتوانستند اثرات مثبت کروم بر کاهش وزن را نشان دهند و می توان گفت مصرف آن هیچ فایده ای برای کاهش وزن ندارد.



اثر مکمل تائورین بر چربی سوزی و لاغری

 

تائورین یک اسید آمینه است که این اسیدآمینه‌ها واحدهای تشکیل دهنده‌ی پروتئین هستند یعنی پروتئین‌های مختلف از اسیدآمینه‌ها تشکیل می‌شوند، اخیراً برخی تحقیقات تائورین را با سوخت‌ساز چربی مرتبط کرده است.

 

به عنوان مثال در یک مطالعه افراد 1/66 گرم تائورین دریافت کردند که این مکمل یک ساعت قبل از یک دوچرخه‌سواری 90 دقیقه‌ای دریافت شد؛ محققان گزارش کردند که در طول تمرین (یعنی 8 دقیقه) افرادی که تائورین دریافت کردند 16 درصد چربی‌سوزی بیشتری نسبت به زمانی که دارونما دریافت می‌کردند داشتند.

 

ولی این نتایج باید با احتیاط تحلیل شود چرا که تائورین باعث چربی‌سوزی تنها در شروع شد و رفته رفته این اثر از بین رفت بنابراین یا اثر واقعی از تائورین وجود نداشت یا تائورین فقط باعث افزایش چربی‌سوزی تنها در چند دقیقه اول تمرین می‌شود؛ همچنین دو مطالعه دیگر هیچ اثری از تائورین بر چربی‌سوزی گزارش نکردند.

 

علاوه بر همه‌ی این موارد و با وجود اینکه مطالعات کافی ندارد که تأثیر آن را نشان دهد حتی 16 درصد چربی‌سوزی بیشتر در طی 90 دقیقه در نهایت مقدار بسیار ناچیزی می‌شود یعنی 22.5 ساعت باقی مانده‌ی روز همه چیز برابر است تنها 1.5 ساعت تمرین 16 درصد چربی‌سوزی افزایش می‌یابد که اثر آن تنها چند کالری می‌شود تازه تحقیق نتیجه میگیری میکند قسمت ابتدایی تمرین این افزایش وجود داشته است.



نتیجه گیری 5:

مکمل تائورین هم مانند باقی مکمل ها هیچ اثر کاهش وزنی را نشان نداده است.



اثر چای سبز بر لاغری و چربی‌سوزی

 

از آنجا که چای سبز مزایای دیگری می‌تواند داشته باشد ما در مقاله‌ای جداگانه به طور کامل آن را بررسی می‌کنیم

به طور خلاصه می‌توان گفت بیشترین اثر را بر کاهش وزن چای سبز دارد که آن هم حدوداً 1/5 کیلوگرم طی 8 تا 24 هفته است پس به هیچ‌وجه نمی‌تواند جایگزین رژیم و ورزش شود ولی می‌تواند مسیری که رژیم و ورزش کاهش وزن ساخته‌اند را کمی هموارتر کند



نتیجه‌گیری نهایی:

 

بررسی که ما در این مقاله داشتیم یک مرور جامع و کامل بر تحقیقات موجود بود تا ذره‌ای هم شک یا شبهه در شما باقی نگذارد ما تمام مکمل‌ها را به طور دقیق با تحقیقات موجود برای آن مکمل تحلیل کردیم تا نتیجه‌گیری قطعی شود؛ شما می‌توانید هرکس را که ادعایی غیر از موارد گفته شده داشت را به این مقاله سوق دهید.

 

پس بجای اینکه پول، امید و زمانتان را صرف مکمل‌هایی کنید که قرار نیست شما را لاغرتر و سالم‌تر کند ما یک رژیم غذایی اصولی و برنامه‌ی تمرینی علمی که ما در فیت و تن برای شما فراهم کرده‌ایم به راحتی به اهدافتان برسید و از یک زندگی سالم و بدنی فیت‌ لذت ببرید.

 

صحبت ها و ادعاها و فرضیات باید بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی باشد و دارای رفرنس معتبر، برای همین ما برای تمام گفته ها و نوشته هایمان منبع معتبر داریم و "افراد" "مدرک و درجه ی تحصیلی" حتی "کتاب ها" منبع علمی نیستند

به این مطلب امتیاز بده!
میانگین 5 از 1 رای
لطفا کمی صبر کنید

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید